شارژ اولیه گوشی هوشمند شیائومی چگونه است؟ + چک کردن سلامت باتری

مدیریت وب سایت
27 شهریور, 1399
410 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شارژ اولیه گوشی هوشمند شیائومی : چگونه عمر باتری گوشی خود را افزایش دهیم؟

کاربران گوشی‌های هوشمند به طور معمول همیشه در جستجوی عمر باتری بیشتر هستند. در حالی که شارژ سریع هر روز ما را سرپا نگه می‌دارد و عدم وجود باتری‌های قابل تعویض به این معنی است که باتری‌های لیتیوم یونی محصور در گوشی‌های هوشمند ما، پس از مدتی قدیمی و خراب می‌شوند. در واقع اگر یک سال یا بیشتر، یک تلفن را در دست داشته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که باتری به اندازه زمانی که تازه آن را خریده بودید دوام ندارد. در واقع پس از یک تا دو سال استفاده بسیاری از گوشی‌ها با یک بار شارژ می‌توانند فقط یک روز را پشت سر بگذارند. این موضوع با بالا رفتن عمر گوشی بیشتر دیده خواهد شد و هر سال شاهد عمر کمتر باتری در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود. در واقع ما هرگز استفاده‌ی درست از باتری‌های گوشی‌های هوشمند را یاد نگرفته‌ایم. در نتیجه استفاده صحیحی نمی‌توانیم از آن داشته باشیم و مدام با رفتارهای غلط مان باعث خراب شدن زودهنگام باتری گوشی خود می‌شویم. در این مطلب به جزییاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.

همانطور که اشاره کردیم، متأسفانه، با افزایش عمر دستگاه، ظرفیت باتری نیز کاهش می‌یابد و دوام آن روز به روز کمتر می‌شود. با این حال، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش عمر باتری و گوشی خود انجام دهید. در نتیجه اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین روش برای شارژ باتری شما چیست، در ادامه چند نکته علمی اثبات شده برای به حداکثر رساندن عمر باتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

افسانه‌ی شارژ کامل و تخلیه شارژ کامل

یکی از افسانه‌های باتری که مداوم دست به دست می‌شود آن است که شما برای دوام بیشتر باتری باید گاهی اوقات آن را کاملاً تخلیه و کاملا شارژ کنید. این ماجرا برای باتری‌های لیتیوم یون اشتباه است و توصیه نمی‌شود. این روش در واقع مربوط به باتری‌های اسیدسربی بوده و در مورد باتری‌های جدید صادق نیست. در واقع بسیار نامطلوب است که دستگاه خود را شارژ کامل یا تخلیه کامل کنید. در نتیجه در گوشی‌های هوشمند جدید خود هرگز دست به اینکار نزنید. برای باتری‌های لیتیوم یون، شارژ جزئی کافی خواهد بود و نیازی نیست تا دستگاه را کاملا شارژ کنید. همچنین باید قبل از خالی شدن باتری آن را به برق متصل کنید. کار با ولتاژ پایین برای عمر باتری مناسب است پس قبل از اینکه شاهد کاهش عمده ظرفیت باشید، شارژ باتری را افزایش دهید. بنابراین، شارژ گوشی در محدوده 30 تا 80 درصد ولتاژ را پایین می‌آورد و طول عمر باتری را طولانی می‌کند. در واقع اگر شارژ گوشی را وقتی به ۶۰ درصد رسید از برق بکشید خیلی بهتر است تا اینکه اجازه دهید باتری شما به ۱۰۰ درصد برسد. در واقع در این حالت عمر باتری دوبرابر بیشتر خواهد بود.
استفاده از فقط 20 درصد باتری بین شارژ برای اکثر افراد عملی نخواهد بود، اما اگر حدوداً نیمی از آن را مصرف کنید، افزایش قابل توجهی در طول عمر باتری در طولانی مدت مشاهده خواهید کرد، به خصوص اگر از شارژ کامل جلوگیری کنید. نکته نهایی این است که شارژ کم اما منظم برای باتری‌های لیتیوم یون بسیار بهتر از چرخه شارژ کامل و طولانی است.

از شب تا صبح گوشی را به شارژ وصل نکنید

شارژ اولیه گوشی هوشمند شیائومی

شارژ شبانه عادتی بسیار معمول است که همه آن را انجام می‌دهند. در واقع اینکه تمام روز از گوشی استفاده کنید و سپس قبل از خواب از شب تا صبح آن را به برق وصل کنید یک خیانت در حق باتری گوشی شما خواهد بود. این کار عمر باتری را کاهش می دهد و عملکرد و کارایی باتری را به حداقل خواهد رساند. اینکار شارژ باتری را به ۱۰۰ درصد خواهد رساند و ولتاژ باتری را به بالاترین حد خود می‌رساند. همچنین این موضوع باعث گرمای بیش از حد ناشی از اتلاف توان هدر رفته می‌شود و عملا عاملی برای نابودی باتری شما خواهد بود.

[blockquote author=””]چگونه عمر باتری گوشی اندروید را 100 درصد افزایش دهیم ؟[/blockquote]

در حالت ایده آل‌، وقتی دستگاه به 100 درصد ظرفیت باتری می‌رسد ، باید شارژ را متوقف کند و فقط مدار شارژ را دوباره روشن می‌کند تا باتری را شارژ کند یا حداقل جریان شارژ را به مقدار بسیار کمی کاهش دهد.

در زمان شارژ اصلا از گوشی استفاده نکنید

بدترین چیز برای باتری گوشی این است که در زمان شارژ از آن استفاده کنید. در مواردی گوشی در حال شارژ و شما به تماشای فیلم می‌پردازید. اینکار باعث نابودی باتری خواهد شد و برای باتری دستگاه به شدت مضر است. اینکار باعث می‌شود که چرخه‌ی شارژ در سیکل‌های کوچکی ارتقا یابد و باتری با سرعت بیشتری به سمت خرابی برود. در این حالت گوشی بسیار داغ خواهد شد و فشار زیادی به باتری وارد می‌شود و ولتاژ آن نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط شاید بهتر باشید که گوشی هوشمند در زمان شارژ خاموش کنید یا حجم کار گوشی را به حداقل برسانید و اجازه دهید بیکار به شارژ شدن ادامه دهد. در نهایت پس از شارژ کافی آن را از برق بکشید.

در زمان شارژ گوشی خود را در جای خنکی بگذارید

در کنار همه موارد بالا، دما نیز اندازه بقیه موارد عاملی اصلی در طول عمر باتری است. در واقع دمای بالا، باتری را تحت فشار قرار داده و باعث می‌شود که دوام آن کاهش یابد. در نتیجه سعی کنید در زمان شارژ دستگاه هرگز آن را در محیطی گرم، بر روی شوفاژ، در زیر نور آفتاب یا چنین مکان‌های قرار ندهید زیرا شاهد افت عملکرد باتری در گوشی هوشمند خود خواهید بود. در واقع گرما و افزایش دما در عرض سه ماه می‌تواند تاثیر منفی خود را بر گوشی و باتری آن نشان دهد. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که باتری به ۱۰۰ درصد و صفر درصد نرسد زیرا در این حالت شاهد افزایش دما خواهیم بود و بدترین اتفاق برای باتری خواهد افتاد.

همچنین توجه داشته باشید که گوشی را هرگز زیر بالش خود یا در داشبورد ماشین نگذارید زیرا اینکار باعث نابودی باتری گوشی هوشمند شما خواهد شد. از سوی دیگر فناوری‌های شارژ سریع جریان و ولتاژ را بالاتر برده‌اند و این موضوع باعث تولید گرمای بیشتر و افزایش حرارت دستگاه خواهد شد به همین دلیل مدت زمان شارژ دستگاه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای باتری کافی خواهد بود و این مدت زمان گرمای شدیدی را برای باتری ایجاد نخواهد کرد.

8 نکته مهم:

  • از شارژ کامل و تخلیه کامل (صفر درصد و ۱۰۰ درصد) خودکاری کنید.
  • از شارژ کردن گوشی از شب تا صبح بپرهیزید.
  • وقتی شارژ باتری به ۸۰ درصد رسید آن را از برق بکشید و اجازه ندهید شارز دستگاه ۸۰ درصد بیشتر شود.
  • اجازه ندهید شارژ گوشی از ۳۰ درصد کمتر شود.
  • گوشی را در محیط‌های گرم قرار ندهید زیرا گرما و حرارت، قاتل باتری گوشی است.
  • هنگان شارژ گوشی، از دستگاه استفاده نکنید.
  • می‌توانید در زمان شارژ باتری، گوشی را خاموش کنید.
  • ولتاژ پایین باتری به طولانی شدن ظرفیت و طول عمر باتری کمک می‌کند.

 

[blockquote author=””]بهترین گوشی های شیائومی از نظر باتری[/blockquote]

 

نحوه چک کردن سلامت باتری گوشی های شیائومی

نحوه چک کردن سلامت باتری گوشی های شیائومی

سلامت باتری گوشی شیائومی را چگونه بفهمیم؟ مدت زمان شارژدهی و طول عمر باتری یکی از مهمترین معیارهای کاربران برای خرید گوشی شیائومی است. افرادی که از گوشی های شیائومی استفاده می‌کنند با MIUI و امکانات آن آشنا هستند و می‌دانند شرکت شیائومی در سال‌های اخیر بیشترین تلاش را کرده تا این رابط کاربری بهترین عملکرد را داشته باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رابط کاربری MIUI که کاربرد زیادی هم برای کاربران دارد، بررسی سلامت باتری در گوشی های شیائومی است. با توجه به اهمیتی که نگهداری شارژ برای کاربران دارد، گوشی‌های هوشمند در زمینه نگهداری شارژ و شارژ سریع پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که روش‌های شارژ سریع نسبت به روش‌های آهسته گذشته، برای باتری دستگاه شما مضرتر است. در ادامه چند روش برای تست سلامت باتری در گوشی‌های شیائومی را بررسی خواهیم کرد.

 

چک کردن سلامت باتری از طریق ADB

چک کردن سلامت باتری از طریق ADB

در این روش که برای تشخیص سلامت باتری شیائومی و تمام گوشی‌های اندروید قابل استفاده است، شما احتیاج به کامپیوتر و یک گوشی متصل به آن دارید. برای این کار می‌توانید از برنامه LADB هم استفاده کنید. مراحل کار به این صورت است که ابتدا باید درایو ADB را نصب کنید و گزینه Developer Option را از روی گوشی انتخاب کنید تا قابلیت USB Debugging فعال شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت و ارائه گزارش دقیق باید گوشی شما به طور کامل شارژ شود.

مراحل چک کردن سلامت باتری گوشی شیائومی از روش ADB:

  1. در کامپیوتر خط فرمان (cmd) را از پوشه ADB باز کنید.
  2. عبارت (cmd) را سرچ کرده و خط فرمان (cmd) را در کامپیوتر باز کنید.
  3. داخل صفحه باز شده عبارت “ADB shell” را تایپ کنید و گوشی همراه خود را به کامپیوتر وصل کنید. اگر درایوها به درستی نصب شده باشند، کامپیوتر سریعا دستگاه شما را شناسایی می‌کند. در این مرحله اسم کد (CodeName) گوشی خود را وارد کنید.
  4. اگر اتصال به درستی انجام شد، عبارت dumpsys battery را تایپ کنید.

با استفاده از این دستورالعمل شما امکان بررسی جریان، ولتاژ، دما و سایر اطلاعات باتری گوشی همراه خود را خواهید داشت. Charge Counter اطلاعات ظرفیت باتری را نشان می‌دهد و عبارت “Status” یه معنای پر بودن یا وضعیت حال حاضر گوشی است. در صورت پر بودن ظرفیت باتری وضعیت 5 را نشان می‌دهد. مطمئنا بسته به ظرفیت باتری دستگاه، داده‌ها متفاوت خواهد بود.

برای نحوه فهمیدن سلامت باتری گوشی شیائومی باید از فرمول ریاضی ظرفیت واقعی تقسیم بر ظرفیت فعلی x 100 استفاده کنید. در ادامه مثالی برای تست سلامت باتری شیائومی 4 با ظرفیت 2800 میلی آمپری خواهیم زد.

100×2800/2386=85

تست سلامت باتری شیائومی

براساس این فرمول میزان سلامت باتری گوشی شیائومی شما 85 درصد است. توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است صد در صد دقیق نباشد و بهترین نتیجه را می‌توانید با یک باتری کاملا شارژ شده دریافت کنید.

 

بررسی سلامت باتری گوشی شیائومی از روش گزارش اشکال

بررسی سلامت باتری گوشی شیائومی از روش گزارش اشکال

کاربرانی که از رابط کاربری MIUI استفاده می‌کنند یک راه اضافی برای بررسی سلامت باتری گوشی همراه خود دارند. این روش که مختص به گوشی های شیائومی است با ایجاد گزارش باگ در نرم افزار انجام می‌شود و بعد از آن می‌توانید همان فرمول ریاضی را برای بررسی درصد سلامت باتری به کار ببرید.

مراحل ارسال گزارش اشکال به این ترتیب است که ابتدا باید از بخش تنظیمات به قسمت “دستگاه من” وارد شوید. سپس 5 بار بر روی عبارت CPU info کلیک کنید. بعد از انجام این مراحل دستگاه یک گزارش اشکال ایجاد می‌کند و می‌توانید این گزارش را از بخش وضعیت (Status) پیدا کنید. همچنین می‌توانید فایل فشرده گزارش اشکال را مطابق با تاریخی که گزارش اشکال را ایجاد کرده‌اید، پیدا و دانلود کنید.

 

CPU info xiaomi phone

فایل دریافت شده یک فایل زیپ است که باید یک بار دیگر بر روی آن کلیک کنید. یک فایل زیپ دیگر داخل آن وجود دارد. فایل زیپ را اکسترکت کنید و وارد آن شوید. فایل متن را در یک ویرایشگر متن باز کنید و در آن به دنبال عبارت “Healthd” بگردید.
یک fc value در خط سلامت وجود دارد را که ظرفیت فعلی دستگاه را نشان می‌دهد. مثلا برای یک گوشی 5160 میلی‌آمپر ساعتی می‌توانید مقدار fc 5.160.000 را دریافت کنید. فرمول ریاضی ظرفیت واقعی تقسیم بر ظرفیت فعلی x 100 برای بررسی سالم بودن باتری در اینجا هم استفاده می‌شود.

این روش که مختص کاربران گوشی‌های شیائومی است بسیار جذاب‌تر و راحت‌تر است و دیگر برای بررسی سلامت باتری نیازی به نصب درایوها و آشنایی با ADB نخواهید داشت.

 

کد تست سلامت باتری گوشی شیائومی

کد تست سلامت باتری گوشی شیائومی

اکثر گوشی‌های اندروید یک کد دستوری خاص برای دسترسی به بخش بررسی وضعیت باتری دارند. برای ورود به این بخش و دریافت اطلاعات درباره سلامت و طول عمر باتری باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • به بخش شماره‌گیری گوشی وارد شوید.
  • کد دستوری *#*#6485#*#* (ستاره مربع ستاره مربع 6485 مربع ستاره مربع ستاره) را شماره‌گیری کنید.
  • بعد از شماره‌گیری این کد پنچره‌ای باز می‌شود که اطلاعات مرتبط با وضعیتسلامت باتری، ظرفیت باتری، دمای کنونی باتری، سرعت شارژ دستگاه و … را نمایش می‌دهد.

 

برنامه تست سلامت باتری شیائومی

برنامه Battery Guru

برای تشخیص سلامت باتری گوشی های شیائومی برنامه‌های مختلفی برای دستگاه‌های اندرویدی منتشر شده است. یکی از این برنامه‌ها که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است، برنامه Battery Guru است. این برنامه اطلاعات باتری گوشی همراه شما را نمایش می‌دهد و قادر است با نکاتی که ارائه می‌دهد، عادات شما را در خصوص نحوه شارژ کردن گوشی و استفاده از برنامه‌ها تغییر دهد. همه این موارد باعث می‌شود که استفاده درست‌تری از تلفن همراه خود داشته باشید و به افزایش سلامت باتری گوشی شیائومی شما کمک می‌کند.
همچنین این برنامه هشدارهایی برای میزان شارژ و دمای باتری دارد که می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات این ویژگی‌ها را بر روی دستگاه خود فعال کنید.

 

سخن پایانی:

چک کردن سلامت باتری

مهم‌ترین چیز این است که باتری‌های لیتیوم یون را به خوبی بشناسیم. در واقع برای افزایش عمر باتری گوشی Xiaomi ، افسانه‌ها و اعتقادات گذشته بی‌معنا بوده و باید متتناسب با باتری رفتارهای متفاوتی داشته باشیم. نکات گذشته مربوط به باتری‌های قدیمی و سربی بوده‌اند و آن نکات برای باتری‌های لیتیوم یون بی‌فایده خواهند بود. اگر تمامی موارد ذکر شده را رعایت کنید هرگز شاهد کاهش عمر و دوام باتری گوشی هوشمند خود نخواهید بود و بیشترین کارایی و عملکرد را از باتری گوشی هوشمند خود دریافت خواهید کرد. اگر بعد از بررسی همه این موارد دستگاه شما از نظر سلامت و وضعیت باتری مشکل نداشت اما همچنان احساس می‌کنید که شارژ گوشی شما سریع خالی می‌شود شاید وقت آن است که برخی عادت‌های اشتباه‌تان درباره استفاده از برنامه‌ها و شارژ کردن گوشی را تغییر بدهید. فراموش نکنید که بستن برنامه‌های اضافی و پاک کردن کش گوشی هم باعث می‌شود که باتری شما طول عمر بیشتری داشته باشد و استفاده از حالت‌های Battery Saver و Ultra Battery Saver به افزایش سلامت باتری و ذخیره نیرو بیشتر بیشتر کمک خواهد کرد.